Przejdź do głównej zawartości

Lot samolotem z dzieckiem

Kek Lok Tong

Dziś jest nasz przedostatni dzień w Ipoh, jutro przenosimy się autobusem do Kuala Lumpur.Mieliśmy w planach wybrać się do Cameron Hightlands, ale pole herbaciane to chyba za mało dla nas, żeby jechać tam prawie 2 godziny. Zawsze przed wycieczką do jakiejś miejscowości sprawdzam, czy warto do niej w ogóle się wybrać. Robię listę atrakcji do zwiedzenia, potem sugerujemy się nią układając nasz plan pobytu, ile dni spędzimy w danym miejscu. Została nam jeszcze m. in. świątynia położona w jaskini Kek Lok Tong, która jest oddalona od naszego hotelu jakieś 6 km, nie obeszło się bez Ubera.
Jechaliśmy tam jakieś 20 minut. Świątynia znajduje się na południu na obrzeżach miasta, nie ma tam transportu lokalnego. Gdy zajechaliśmy na miejsce, duże wrażenie zrobiły na nas olbrzymie wzgórza dookoła. Zdjęcia w ogóle nie oddają tego piękna natury. Byliśmy pozytywnie zaskoczeni, tym co tam zobaczyliśmy ! Rzadko się zdarza, że rzeczywistość jest lepsza niż na zdjęciach HD. Przed świątynią znajduje się staw z żółwiami, staw z kolorowymi rybami, a nad nim wodospad.
Wchodząc na górę nad głowami mijaliśmy wiszące skały wapienne. Wnętrze jaskini to dopiero robi wrażenie.
Świątynia Kek Lok Tong składa się z centralnego ołtarza z wieloma figurami buddyjskimi oraz różnymi chińskimi bóstwami. Wzgórze wapienne składa się z jasnoszarego do białego, krystalicznego wapienia. Krople wody spadające na głowy osób zwiedzających, działa jak mgiełka. Wstęp do świątyni jest bezpłatny, jedynie można wrzucić ofiarę do pudełka, która pokrywa koszta dbania o porządek i ład całego kompleksu. Warto pokręcić się po świątyni, odnaleźć ukryte grota, złote posągi. Przeszliśmy całą jaskinie, i ujrzeliśmy światło ukazujące ogrody. Zastanowił nas fakt, dlaczego ludzie stoją przed schodami, zamiast zejść na dół do ogrodów. Miałam obawę, że są nieczynne, może jakiś remont. Podeszłam pełna obaw, ale okazało się, że słońce grzało, dlatego ludzie woleli pozostać wewnątrz chłodnej świątyni, no tak po co się pocić :-)
My bez zastanowienia zeszliśmy do ogrodu, który otoczony jest wysokimi wzgórzami. Pięknie tu jest !
Obrośnięte zielenią góry robią robotę. Mijamy pnącza zwisające ze skał, korzenie drzew, staw z kwiatami lotosu, które są lekko przesuszone z powodu wysokiej temperatury, pawilony chińskie. Miejsce bardzo przyjemne, aż byliśmy zaskoczeni, dlaczego tak mało tu ludzi. Odpowiedź prosta: Azjaci boją się słońca jak ognia. Nam to było na rękę, zachwycaliśmy się krajobrazem. W oddali była jakaś fabryka, gdzie niedaleko jej koparki "rozbierały" wzgórza, przykre. Taki piękny, naturalny widok, i już łapa ludzka musi w go ingerować. Spotkaliśmy na drodze dwa psy, chyba odganiacze małp, kręciły się wokół skał, broniły swojego terenu, czujnie się na nas spoglądały. Były też dorodne szare i białe gęsi.
Wróciliśmy do środka jaskini, zmierzaliśmy do wyjścia i nagle zobaczyliśmy, że w środku jest rozstawiona scena, krzesła dla widowni i samochód ciężarowy. Zastanawialiśmy się jak on tutaj wjechał, wkrótce okazało się, że po prostu wjechał i zjechał sobie po schodach :-) Takie rzeczy tylko w Azji. Wróciliśmy Uberem i po raz ostatni zjedliśmy tutaj w hinduskiej restauracji: chicken tandori oraz masala dosa. Wracając chcieliśmy kupić jeszcze zielone pomelo, aczkolwiek cena chyba nieadekwatna do jakości. Za główkę pomelo cena sięgała od 14-23 MYR, w zależności od wielkości. Odpuściliśmy sobie. Kupiliśmy za to popularne tutaj biscuit (kruche nadziewane w pełni ciasteczka o różnych smakach).
Pani ze sklepu nie odstępowała nas na krok. Nawet domyśliła się po co przyszliśmy. Tylko coś nas zainteresowało od razu nam to polecała, wymieniała wszystkie smaki itp. Strasznie irytujące, zamiast nas zachęcić, to zniechęciła na tyle, że chcieliśmy stąd już jak najszybciej wyjść. Ciastka wzięliśmy o smaku białej kawy, pandam (roślina), oryginalne (zielona fasolka, cebula, warzywa, olej, sól). Smaczne do ciepłej kawy jak najbardziej. Wychodząc złapał nas mały deszcz. Pierwszy raz tak trafiliśmy. Z cukru nie jesteśmy, nie chciało nam się czekać pod wiatą, więc szliśmy sobie w małym deszczyku, zresztą nie tylko my. Chłodne krople uderzały o naszą skórę, dając chwilę ukojenia, ponieważ duszno było nadal. Dostaliśmy kilka propozycji od taksówkarzy zmierzając do hotelu. Gdy doszliśmy już do parku nieopodal naszego hotelu, rozpadało się strasznie, schowaliśmy się po altanką, gdzie również schował się chłopak na motorze. Od razu się z nami przywitał, niestety nie znał angielskiego, tłumaczył nam wskazując coś w stronę mostu, może chciał nam pokazać, że tam jest skrót? Pouśmiechaliśmy się sobie i poszliśmy małym deszczem do hotelu. Dziś ponownie krzyczano do nas z drogi: " Hello!" itp. Naprawdę sympatyczni ludzie tutaj mieszkają. Nie jest jeszcze to miasto zepsute turystycznie. Może to i lepiej, że nie ma tu dużo atrakcji, ponieważ ucierpiała by na tym autentyczność tego miejsca. Krzywdzące opinie czytałam na temat Ipoh np. że wystarczy 1 dzień: zobaczyć stację kolejową, meczet i pozamiatane. Zapewne gdybyśmy zostali tutaj również dzień /dwa nasza opinia była by taka sama. Cieszę się, że daliśmy szansę temu miejscu i nie żałujemy. Ma swój urok. Można spotkać tutaj taką bezinteresowną sympatię, ciekawość.
Podsumowanie:
Jak dojechać do świątyni?
Najlepiej zamówić Ubera lub Graba.
Wstęp:
bezpłatny.

Na miejscu są dostępne automaty do kupienia napojów, ale warto mieć ze sobą wodę.
Zakaz dokarmiania małp, łowienia ryb. Chociaż nie spotkaliśmy na dole żadnej małpy, widziałam jedynie dwie bardzo wysoko.

Popularne posty z tego bloga

Egzotyczne owoce w Tajlandii

Będąc w egzotycznym kraju, nie sposób jest się oprzeć w testowaniu tutejszych owoców. Wraz z rozwojem infrastruktury transportu niemal każdy egzotyczny owoc możemy znaleźć w sąsiednim markecie mieszkając w Polsce. Dziś przeglądając z ciekawości gazetki "Co mamy w promocji po świętach w Polsce?" (wyjaśnienie: został mi taki nawyk, nawet będąc obecnie w Azji, czasami lubię zajrzeć do gazetek dużych marketów, co jest obecnie na topie, mam świadomość, że wszystko szybko się zmienia, nie chcę wrócić do Polski i mieć świadomość Neandertalczyka ;-) ). Zauważyłam owoce, które mamy dostępne na każdym lokalnym bazarku w Tajlandii. Cóż porównajmy ceny, smaki, wygląd.  Znamy większości smaki tych owoców, ponieważ są ogólnodostępne w Polsce, ale czy ich smak jest taki sam? Przykładowa tabela cen owoców Polska / Tajlandia (stan cen z dn. 27.12.2017 r.) Lp Owoc Polska Tajlandia Biedronka Lidl Tesco Auchan Carrefour

Tajskie kosmetyki cz.1

Planując kolejną podróż do Tajlandii, chciałam po testować tym razem tutejszych kosmetyków. Zrobiłam rozeznanie w sieci, jednak ciężko coś znaleźć konkretnego. Większość kosmetyków typu: kremów, masek, filtrów do opalania jest wybielająca. Sporo z nich pochodzi z Japonii. Poniżej wzięłam pod uwagę te najczęściej polecane i spotykane w sklepie ogólnodostępnym seven eleven (7/11). PASTA DO ZĘBÓW Na pierwszy ogień: ziołowa pasta do zębów. Dostępna również w smaku: kokosowym.  Cena: 49 THB = 5,29 PLN Pojemność: 25 g Zapach : polski amol Konsystencja: gęsta Opis: ziołowa, wybielająca, usuwa odbarwienia po kawie, herbacie, tytoniu, utrzymuje świeży oddech. Stosowanie: dwa razy dziennie: rano i wieczorem. Zalety: pomimo skąpej pojemności, wydaje się być bardzo wydajna, mocno się pieni, naturalne składniki. Wady: gorzka w smaku (przy kilku pierwszych użyciach, potem człowiek się przyzwyczaja), mała pojemność. Po trzy tygodniowym stosowaniu widzę same plusy: Faktycznie wybiela zęby, b

Tajskie kosmetyki cz.3

Postanowiłam napisać kolejną część dotyczącą tajskich kosmetyków. Będąc w Tajlandii napewno warto przetestować poniższe dwa produkty. Lolane Natura Hair Treatment – Maska do włosów Maska stosowana do włosów suchych i zniszczonych. Zawiera olej jojoba oraz protein jedwabiu. Sposób użycia: Po umyciu włosów nałóż maskę na wilgotne włosy i delikatnie wmasuj. Pozostaw na kilka minut, a następnie spłucz wodą. Efekt: włosy pięknie pachną, są delikatne, miękkie. Nieśmiele porównać je w dotyku do jedwabiu, w końcu to jeden ze składników maski :-) Pojemność: 100g, 500g. Cena (100g, 2018r.): 42 THB (4,62 PLN) Maski można kupić m.in. w 7eleven oraz w Family Mart. Dostępne są również inne rodzaje masek z tej serii: Color Shield ze słonecznika, Diamond Shine System z masłem macadamia, Revital Hair Fall z buraków, For smooth andstraight z ekstraktu białej lilii. Puder ryżowy marki Srichand Bangkok 1948 Znacie to uczucie będąc w Azji: "mogłabym ro